Is uw bedrijf klaar om de trends in autoverhuur te volgen? - HGH - Business consultancy

Is uw bedrijf klaar om de trends in autoverhuur te volgen?

09 juni 2017

Terwijl het zenuwslopend kan zijn om iets te veranderen, biedt verandering altijd een kans om zaken nog beter te doen. Dit geldt in het bijzonder voor een nichemarkt als die van de autoverhuur. Deze bedrijfstak is er een die traditioneel gekend wordt door uitmuntende klantenservice, beloning van klantloyaliteit en waarin ‘het (auto)merk’ zeer herkenbaar is. Maar te zeer vasthouden aan deze waardes in een veranderende markt kan u, om meerdere redenen, ook op achterstand zetten.

Meer en meer autoverhuurbedrijven zien in dat -met een veranderende klantbehoefte- vasthouden aan alleen traditionele businessmodellen niet langer houdbaar is. Echter de transitie naar nieuwe modellen gaan (over het algemeen) langzaam. Dat betekent niet dat er geen erkenning is van een klantbehoefte transformatie. Een van de problemen is dat het moeilijk voor hen is om een juiste partner en ICT middelen te vinden die hen kunnen helpen in deze transitie, zonder dat het goede van het huidige businessmodel overhoop wordt gehaald en vervangen.

Laten we om te beginnen even uitleggen wat we bedoelen. De trends in Retail zijn meer en meer van toepassing in de Autoverhuur. Daarbij is alleen klantenservice en de kwaliteit van de auto’s die u verhuurt niet meer het enige onderscheidende vermogen, de klant verwacht meer. We zouden zelfs kunnen stellen dat klanten autoverhuur niet meer beschouwen als een dienst maar als een commidy of gebruiksservice.

  • De trend die blijvend is, is die van verandering. Redenen waarom mensen auto’s huren en de manier waarop verhuurbedrijven en klanten met elkaar omgaan zullen voortdurend blijven veranderen. Volgens branche specialist Michiel Toppers, directeur Sales en Delivery bij HiGH Software kunnen zelfs experts niet zeggen welke tien tot twintig modellen een veilige keus zijn voor de langere termijn. Hij zegt dat het meer voor de hand ligt dat bedrijven verschillende modellen gaan gebruiken, afhankelijk van de omstandigheden en de wensen van de klant.
  • Wat meer voor de hand ligt, is een trend in de richting van flexibiliteit en wendbaarheid. Voor Autoverhuurbedrijven ligt er een enorm kans wanneer zij in staat zijn om in te spelen op de actualiteit en gericht met kortingsprogramma’s, upgrades, pay-per-use-modellen en andere trends omzet en winst veilig kunnen stellen. Net als in de Retail, is dat wat vandaag in de mode is misschien binnen zes weken of een half jaar weer uit de mode. Maar met creatieve, wendbare modellen kunnen deze producten nog steeds aantrekkelijk gepositioneerd worden en bijdragen aan de omzet en winstgevendheid.
  • Een andere belangrijke trend is de omni-channel of multi-channel retail. Multi- of omni-channel retail geeft een koper de mogelijkheid om goederen -om het even waar- te bestellen en naar wens op verschillende plaatsen te laten afleveren. Denkbaar is dat klanten bijvoorbeeld hun volledige autohuurgeschiedenis kunnen natrekken gepersonifieerde App; vanaf hun eerste contact tot aan de factuur en de betaling ervan. Digitalisering die zo ver gaat dat bij ophalen en terugbrengen geen enkel interactie tussen uw werknemers en de klant nodig is. Alles kan via een klik op mobiele apparaten worden geregeld.
  • In veel gevallen is omni-channel autoverhuur een dienst die door derden wordt geleverd. Denk bijvoorbeeld aan autoverhuur als up- of cross-sell bij het boeken van een reis. Autoverhuurbedrijven gaan meer en meer samenwerkingsverbanden aan met partners/ intermediairs. Voorwaarde is wel dat ze er klaar voor moeten zijn om 7×24 snelle en aantrekkelijke incentives te kunnen bieden op het moment dat klanten zich aan het oriënteren zijn. Op basis van gedragsanalyse blijkt dan dat het kunnen bieden van een pay-per-use-aanbieding bijvoorbeeld zwaarder weegt dan de loyaliteit van de klant aan een automerk of een bepaald autoverhuurbedrijf.

Waar autoverhuurbedrijven om zitten te springen bij deze trendontwikkeling, zijn partners en software die hen kunnen ondersteunen in specifieke klanteisen. We hebben het hier over eisen die zomaar kunnen veranderen, verdwijnen, opnieuw tevoorschijn komen en die afhankelijk kunnen zijn van bijvoorbeeld locatie, dag in de week, stemming of misschien zelfs wel van het weer.

Waar we achter zijn gekomen is dat autoverhuurbedrijven software willen die flexibel genoeg is om hen te laten meebewegen met de nieuwe trends, zonder dat de kosten uit de hand lopen en de complexiteit van contracten, diensten en samenwerkingsverbanden toenemen.

Autoverhuurderbedrijven willen met partners werken die begrijpen hoe deze trends samengaan met technologie en bestaande bedrijfsvoering. Het gaat hier om een bedrijfskritisch proces wat vraagt om bewezen bedrijfsautomatisering en gegarandeerde innovatieve ontwikkeld. Partners en software die hen ondersteunen in deze digitale transformatie. Waarbij het het voornaamste is dat deze partner in de digitale transformatie, autoverhuurbedrijven inzichten biedt die laten zien hoe deze veranderende trends hun bedrijfsvoering ten goede komt.

De mobiliteitstrend laat bijvoorbeeld zien dat er geweldige voordelen te behalen zijn in de ondersteuning van de administratie- en serviceafdeling. Net zoals klanten uw bedrijf, en alles wat u te bieden heeft, digitaal weten te vinden, kunt u middels Internet-of-Things uw wagenpark digitaal koppelen aan uw informatiesysteem. Daarmee registreert u bijvoorbeeld het gebruik, verbruik, de servicebehoeften, het rijgedrag, de weersomstandigheden en of locatie. Allemaal waardevolle informatie waarmee u uw dienstverlening kan afstemmen op de actuele klantbehoefte en inregelen in uw bedrijfsprocessen.

Wat we autoverhuurbedrijven willen meegeven is dat dit het moment is om de marktontwikkelingen te omarmen en de juiste partner te zoeken die hen met juiste ICT middelen kunnen ondersteunen in de digitale transformatie die nodig is om te voldoen aan de zichtbaar veranderde klantbehoefte. Ga op zoek naar een IT partner die meedenken en praktijk ervaring kan omzetten naar een strategisch advies. Die dit advies kunnen omzetten naar toekomstbestendige bedrijfsautomatisering waarmee u uw bestaande en toekomstige bedrijfsmodellen kan afstemmen op de bestaande en nieuwe product marktcombinaties.

Innovatie is geen risico, het is een kans om uw bedrijf te laten groeien!